Het liefst wil je zo snel mogelijk nieuwe klanten gaan helpen en daarom verkoop je je diensten aan IEDEREEN.
Dat kan je een beetje vergelijken met Lady Gaga die haar muziek probeert te slijten aan Nederlandstalige muziekliefhebbers. This ain’t gonna work ;).
Toch willen wij, dienstverlenende ondernemers, iedereen helpen en vooral niemand uitsluiten, want stel je voor dat we straks een klant mislopen…
In mijn vorige bedrijf was ik hier ook #guilty aan. Ik was makelaar, ik deed vastgoedstyling en ik hielp mensen met interieuradvies. Ik mikte dus op drie doelgroepen, want ik wilde ze allemaal helpen. En dan ga je automatisch zo communiceren, dat niemand zich eigenlijk écht aangesproken voelt.
De gedachtegang vanuit onze hersenen is heel logisch en heeft zelfs een naam: “verliesaversie”. We hebben van nature de angst om iets te verliezen of om iets mis te lopen.
Het gevolg is alleen dat je hierdoor kunt fluiten naar klanten.
Want we willen natuurlijk wel meer klanten helpen en een leuke omzet draaien. En het liefst zou je ook nog willen dat de klanten zich bij jou aanmelden in plaats van dat je hiervoor de hele tijd moet lopen leuren.
De stap, die je nog te nemen hebt, is heel simpel. Je hoeft alleen maar je klanten te “kiezen”. In dat geval kan je je namelijk met je web- teksten richten tot één doelgroep. En dat zorgt ervoor dat deze doelgroep zich wél aangesproken voelt en denkt: “hey, dit gaat over mij! Deze persoon begrijpt wat ik bedoel en kan mij helpen”.
Want als bij jou het water door je plafond naar beneden komt: bel je dan de loodgieter of de all-round klusjesman? Ik bel in ieder geval de loodgieter en ik ben zelfs bereid om hem flink te betalen, zodat ik snel van mijn lekkage af ben. En zo gaat het bij jouw klanten ook. Je klant wil geholpen worden door een specialist en niet door een generalist.
Mocht jij nu zelf nog een beetje last hebben van verliesaversie en niet weten welke doelgroep je moet kiezen, dan kan ik je hierbij helpen.
In mijn pilot “Bouw je Fundament” doorlopen we de belangrijkste onderdelen van het fundament van je bedrijf en het kiezen van je doelgroep is daar één van.
We starten 10 december. Wil jij meedoen? Stuur me dan even een mail via tamara@tamaravanvliet.nl.